Sila membuat carian pantas di sini

Ahad, 8 Mei 2011

Ubuntu 11.04 dipasang!

Ubuntu 11dot04 Installation
Akhirnya saya telah memasang Linux Ubuntu 11.04 Natty Narwhal edisi terbaharu ke dalam notebook saya. Sebelum ini saya hanya melihat kawan saya Hashimi memakainya. Saya membuat keputusan untuk memakainya selepas memuat turun fail pemasangannya yang bersaiz 685MB pada hari Sabtu, 7 Mei 2011 pada jam 11.30 malam. Pada jam 1.40 pagi (Ahad), fail pemasangan tersebut selesai dimuatturun ke dalam notebook saya. Dengan tidak melengah masa saya terus melakukan pemasangan ke dalam notebook saya. Jom!

Untuk memasang Ubuntu ini, saya menggunakan Wubi (saiz fail 1.5MB) iaitu Ubuntu berasaskan Windows Installer yang membolehkan anda memasang dan uninstall dari Microsoft Windows. Ini membolehkan pengguna Microsoft Windows mencuba Ubuntu tanpa risiko kehilangan data kerana format disk atau partition.

Dalam situasi ini, saya memasang Ubuntu ini ke dalam Windows 7 saya. Untuk pengetahuan anda, selepas pengestrakan fail dari Wubi ini, anda akan diminta restart Windows anda dan selepas itu anda akan dipaparkan skrin dual boot iaitu Windows dan Ubuntu. Sekejap, bukan? Sebagaimana gambar di atas, jam pada gambar tersebut menunjukkan hari Ahad, 8 Mei 2011 jam 1.45 pagi. Pada jam 2.00 pagi saya telah dapat menggunakan Ubuntu 11.04 Natty Warwhal ini.

Apa yang saya lakukan ialah memuaturun perisian terkini untuk sistem pengoperasian Linux saya menggunakan Ubuntu Software Center (USC). Tidak perlu sakit kepala, hanya biarkan USC menjalankan kerja untuk anda dengan syarat anda mempunyai sambungan ke internet. Untuk mencubanya, anda boleh ke alamat web berikut, http://www.ubuntu.com/. Tidak perlu risau, ianya percuma dan tiada istilah “pirate”. Selamat mencuba. Sampai berjumpa lagi di post akan datang.

Nota: Untuk melakukan pemasangan di atas, saya memerlukan 2 fail iaitu Wubi dan Ubuntu 11.04 Natty Narwhal installer. Jangan terkeliru antara Wubi dan Ubuntu Installer.

Sharingan Level 3 (-_-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan