Sila membuat carian pantas di sini

Khamis, 7 April 2011

Filem yang saya tonton banyak kali pada 3 minggu lepas

 

Filem yang saya maksudkan adalah filem Hantu Kak Limah balik ke Rumah. Filem ini memang antara filem melayu yang kelakar pernah saya tengok. Memang bestlah, sebab banyak benda yang tidak logik dalam filem ini. Tanpa membuang masa jom saya perkenalkan pelakon filem ini terlebih dahulu.

Awie : Usin
Ummi nazeera : Cek Nin
Johan : Abi Hurairah
Soffi Jikan : Pak Salam Erwin Joko Anuar
Delimawati : Kak limah
Zami Ismail : Pak Abu
Man Kadir : Pak Jabit
Syed Mohamad Asri : Usop

 

image

Untuk pengetahuan anda, filem ini merupakan sambungan dari filem Zombi Kampung Pisang. Kalau pada filem Zombi Kampung Pisang, penduduk kampung digemparkan dengan gangguan Zombi, kali ini mereka digemparkan oleh kehadiran hantu Kak Limah. Kak Limah yang tinggal berjiran dengan Husin sebenarnya bukanlah hantu. Cuma perwatakan dan cara Kak Limah menganggu orang kampung yang nampak macam hantu.

 

image

"Enjit-enjit semut, sape sakit naik atas"

Time ini Abi kena kejar dengan Kak Limah sampai beliau wheelie 8 batu nisan. Memang lawak masa ini.

 

image

"Ke tepi..ke tepi.."

Time bomoh Abi bawa Pak Salam Erwin Joko Anuar yang dijumpainya di bus stop. Kata Pak Salam Erwin Joko Anuar, mahu pulang ke rumah anak saudaranya, Salimun di Banting.Malam tu jugak Pak Salam Erwin Joko Anuar dan orang kampung pergi ke rumah untuk halau hantu Kak Limah. Time tu pun lawak jugak. Sebelum Pak Salam Erwin Joko Anuar datang, Pak Abu dah tersampuk. Nak dijadikan cerita, Pak Salam Erwin Joko pun tersampuk jugak kena lempang dengan Kak Limah masa tangkap ayam hitam. Keesokkannya Pak Salam Erwin Joko Anuar kena hantar balik ke Banting oleh kereta sewa dan duit sewa kereta ditanggung sepenuhnya oleh Pak Jabit. Paling tak tahan bila drebar kereta sewa siap boleh tip lagi. “Terima kasih Pak Jabit, opss berlebihan ni” merujuk kepada duit kereta sewa yang banyak. Memang lawak.

Bomoh kedua pula merupakan bomoh siam. Kawan baik Pak Abu. Choprak namanya. Pun tumbang jugak. Siap patah riuk kena belasah ngan Kak Limah. Part ini pun lawak jugak. Tapi x nak cerita panjang. Kena tonton sendiri filem ini. Senang cerita semua bomoh tumbang di tangan Kak Limah yang dikatakan hantu. Selepas inilah satu mesyuarat telah di buat di kampung Pisang bagi membincangkan perihal hantu Kak Limah. Usop nekad hendak membako rumah Kak Limah dan mendapat sokongan dari penduduk kampung. Keputusan hendak membakar rumah Kak Limah di persetujui.

 

image

" Saye Usop, bekas penari kebudayaan ingin mensyorkan supaya kite membuat undian, sape2 di sini yang menyokong supaya umah k.limah tu kite bakor dan kite menang dlm mnsyuarat ini, sila angkat tgn mcm saye "

image

image

Usop yang asyik melenggok-lenggokkan tangan dia pun buat undian. Semua orang angkat tangan. Time inilah x logiknya. Seorang pun tidak perasan Kak Limah boleh masuk dalam mesyuarat tersebut malahan Kak Limah pun angkat tangan dan lenggok-lenggok tangan macam Usop masa orang kampung tengah mengundi nak bakar rumahnya. Masa Azwan perasan Kak Limah duduk sebelahnya semua orang kampung bertempiaran lari. Tinggallah Azwan dan Kak Limah dalam dewan itu. Yang paling tak tahan, Azwan baca niat sembahyang zohor nak halau Kak Limah. Habis part tu. Menangis-nangislah Azwan masa itu. Lawak lawak..

Diringkaskan cerita semua orang kampung bawa api pergi rumah Kak Limah dengan Usop sebagai ketua. Kata Usop, lepas bakar rumah Kak Limah, dah rata nak wat tanam cili..Haha Begitulah. Pastu ada pulak adegan poco-poco, Kak Limah nyanyi lagu enjit-enjit semutla. Last sekali kena tembak dengan anak si Mamat. Esoknya Kak Limah kena hantar balik hospital bahagia. Akhir kata memang cerita ini kelakar dan best. Tahniah buat pengarah filem ini, Mamat Khalid dan semua pelakon cerita ini kerana saya sangat suka filem ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan