Sila membuat carian pantas di sini

Selasa, 19 April 2011

Kuala Lumpur..Back to work

Saya telah kembali ke Kuala Lumpur hari ini. Saya naik bas pada pukul 10 malam dari Kuala Terengganu. Rasa puashati kerana dapat meluang masa dengan keluarga. Sekarang saya lebih bersemangat untuk bekerja. Cuma saya terfikir dengan satu perkara. Perkara ini sebenarnya telah lama diperkatakan. Cuma saya tidak ambil endah kerana saya telah jarang menggunakan perkhidmatan teksi. Tadi semasa saya sampai ke Stesen Bas Putra, kerana saya terlepas peluang nak beritahu drebar untuk berhenti di Greenwood kerana orang sebelah saya tidur mati dan keadaan kerusi yang sempit untuk keluar, maka saya tiada pilihan melainkan menunggu masa sehingga pukul 6 pagi (perkhidmatan Tren Star) atau balik menggunakan perkhidmatan teksi.

Jadi saya memutuskan untuk menggunakan perkhidmatan teksi. Ketika turun dari bas, dah ramai pemandu teksi bertanyakan kepada saya. Semua saya tolak. Ini disebabkan pengalaman lepas-lepas mereka meletakkan harga yang tidak munasabah. Saya berjalan keluar dan berjumpa seorang pemandu teksi melayu, saya pun menyatakan lokasi saya. Dekat sahaja sebenarnya lokasi yang saya nyatakan. Selepas itu saya ada bertanyakan kepada pemandu tersebut sama ada menggunakan meter atau tidak. Pemandu tersebut terus bertanya “harga biasa” kepada saya. Saya sengaja buat seperti tidak tahu, saya ingin melihat reaksinya. Ternyata harga yang tidak munasabah mula keluar dari mulut pemnadu tersebut. RM40! Harga meter campur charge midnight belum tentu sampai ke harga sedemikian. Saya bukan kali pertama naik teksi,bang! Saya pun menolak dan berjalan pergi. Pemandu tersebut kononnya mahu mengajak saya berbincang, tetapi masih meletakkan harga tidak munasabah, RM30 ke atas. Bagi saya apa salahnya menggunakan meter dan mengikut peraturan. Pengguna puashati, hati pun terasa lapang kerana rezeki yang diperolehi lebih bermakna.

Saya berjumpa dengan seorang pemandu India, kemudian saya menyatakan lokasi. Beliau terus bersetuju, tetapi saya mengajukan soalan yang sama. Beliau menyatakan menggunakan meter dan charge midnight. Mungkin melihat rundingan saya dengan pemandu teksi pertama gagal. Di dalam teksi beliau cuba berbual dengan saya tetapi mungkin saya kelihatan diam. Jadi beliau hanya berbual sekali sekala dengan saya. Ketika sampai di lokasi, saya melihat meter RM10.70. Ketika bertanyakan harga kepada beliau, beliau terus menyatakan RM20. Patutlah beliau tidak menekan butang charge midnight agaknya. Kalau tekan baru 50 percent, jadi mungkin RM15 lebih. Tetapi tidak kisahlah, sudah sampai di lokasi dan saya bukanlah seorang yang suka mengkritik. Cuma RM40 tak munasabahlah bagi saya. Kalau kena yang kali pertama datang ke sini dan tidak tahu lalu bersetuju dengan harga tersebut, bagi saya kasihanlah. Tetapi tidak semua pemandu teksi seperti itu. Apa yang saya katakan ini hanya segelintir sahaja. Janganlah kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Apa pun azan subuh telah kedengaran. Dalam 6.15 pagi saya memutuskan untuk bergerak ke pejabat. Banyak perkara yang perlu diselesaikan. Antaranya perlu memasang perisian GIS bagi 11 unit notebook (anggaran) untuk kursus jangka pendek yang bermula esok. Sehingga bertemu lagi. Refresh!

Sharingan Level 3 (-_-)

2 ulasan:

  1. ko x datang pun pejabat semalam... weh kalau nak ikut aku p makan d keramat cepat.. kol aku hp kena bar ni -hashimi-

    BalasPadam
  2. Maaf Dan. Aku cuti hari Isnin. Hari ini sibuk sikit prepare untuk 11 unit notebook untuk kursus GIS esok. Tambahan pula Hashimi pergi outstation ke Taiping esok. Tinggallah akku, ko, Zali dan Low di sini..Hahaha

    BalasPadam