Sila membuat carian pantas di sini

Khamis, 14 April 2011

Sudah malam..

Semalam saya tidak sempat menghantar post ke blog ini. Ini disebabkan oleh saya agak sibuk dengan kerja yang masih berbaki di dalam tangan. Kebetulan pula pada petang semalam, ketika hendak pulang, tiba-tiba pihak kontraktor datang untuk memeriksa penyaman udara di bilik Server dan seksyen tempat saya bekerja. Oleh itu saya terpaksa memantau mereka dan pada malamnya baru semuanya selesai. Kemudian saya makan malam dengan kawan sepejabat saya, Hashimi. Kami makan di kedai nasi ayam Ownn (bertentangan dengan stesen minyak Esso) di mana nasi ayam di situ memang boleh tahan. Saya mula mengenali kedai tersebut ketika saya mula bekerja di sini pada tahun 2005. Tuan punya kedai masih sama. Tidak berubah. Harga sahaja berubah. Dulu RM4 sepinggan nasi, sekarang RM5. Harga barang naik katanya. Tidak kisahlah. Lebih kurang pukul 8.30 malam kami selesai makan, Hashimi menghantar saya ke stesen LRT. Tiba-tiba saya menerima sms dari kawan saya, Lokman yang bertanyakan tentang janji kami hendak berjumpa di kedai nasi lemak Marvelous. Saya hampir terlupa! Melihat jam ketika itu, saya membalas mengatakan pada pukul 9 malam.

Saya tiba di rumah pada jam 8.50 malam. Sempat berehat sebentar dan membuka TV. Tepat jam 9 malam, telefon bimbit saya berbunyi menandakan sms masuk. Wah, Lokman telah berada di kedai tersebut. Saya membalas sms membuat order terlebih dahulu. Nanti sampai di kedai senang, makan dah tersedia. Sampainya di kedai, kami berbual panjang. Lama jugalah bersembang sampai order minuman sampai 2 kali. 2 kali milo aislah malam itu.(Kalau ikut kiraan 3 kalilah kalau dicampur air yang diorder di kedai nasi ayam Ownn). Makan kuih pau sahaja sebab dah makan nasi ayam sebelum itu. Tak jadilah nak order mee hoon sup. Salah satu perkara yang dibincangkan ialah berkenaan bilakah kami lapang hendak bermain badminton. Insya-Allah minggu depan kami akan menyewa gelanggang badminton. Bolehlah bersukan, sebab malam saya memang tiada aktiviti. Lebih kurang pukul 10.45 malam saya pulang ke rumah. Sempat berbalas sms dengan isteri dan bertanyakan khabar anak-anak. Selepas itu saya tidur pada pukul 11 lebih. Bagi saya awal jugalah saya tidur semalam kerana kebiasaannya saya tidur pada pukul 12 lebih. Mungkin kepenatan menguasai diri semalam.

Hari ini, Khamis, 14 April 2011 merupakan hari yang agak sibuk juga. Cuma tidak terlalu sibuk seperti semalam. Saya menyelesaikan kerja-kerja yang masih berbaki kerana setiap minggu saya akan cuba menetapkan sasaran apa yang perlu diselesaikan. Bukan apa, takut terlupa apa-apa yang perlu diselesaikan.

Pada petangnya, lebih kurang pukul 4 lebih saya menerima sms dari isteri saya yang mengatakan jarinya terkena pisau semasa mengupas buah mempelam. Saya membalas sms bertanya keadaan beliau. Beliau mengatakan jarinya sudah dibalut dan saya harap beliau cepat sembuh dari luka tersebut. Apa yang menariknya isteri saya mengatakan anak sulung saya selalu ‘berkepit’ dengan Ipad kepunyaan saya. Ipad tersebut saya perolehi ketika harijadi saya pada tahun lepas. Terima kasih kepada isteri saya yang menghadiahkan Ipad tersebut kepada saya dan saya amat hargainya.

Pada permulaannya saya kurang berminat dengan Ipad. Ini disebabkan oleh Ipad tersebut belum mempunyai sambungan internet. Kerap kali juga isteri saya menyuruh saya pergi ke pejabat Celcom untuk memasukkan micro-sim Celcom ke dalam Ipad tetapi saya sering mengelak kerana sibuk. Akhirnya ketika saya membawa pulang Ipad ke kampung, saya menyambung Ipad saya ke Wi-fi di rumah saya. Saya mula jatuh cinta dengan aplikasi yang terdapat pada Ipad. Saya memuat turun banyak games dari Appstore untuk Ipad saya. Kesemua games tersebut adalah percuma walaupun terdapat games yang berbayar. Walaupun games tersebut percuma, ia sangat menghiburkan terutama games “Angry Bird”. Anda pasti kenal dengan games yang saya sebutkan sekiranya anda adalah peminat Apple. Baru-baru ini isteri saya memasukkan micro-sim Celcom ke dalam Ipad bagi memudahkan beliau melayari akaun Facebook. Tapi tidak lamalah, sebab kena berebut dengan anak sulung saya..hehe

Sekarang Ipad saya di penuhi oleh games yang dimuat turun untuk anak saya. 3 skrin penuh dengan games yang sesuai dengan Faqihah. Tidak mengapalah, kerana kebanyakan games yang dimuat turun untuk anak saya lebih berunsur kepada pendidikan. Sekurang-kurangnya Faqihah boleh belajar sambil bermain.
Mengulas perbezaan Ipad saya dengan Ipad2, terdapat beberapa perbezaan yang ketara. Antaranya harga Ipad2 sama dengan harga Ipad saya sekarang. Ini bererti harga Ipad saya telah jatuh harga!! Dari segi ketebalan, Ipad2 lebih nipis dari Ipad asal iaitu dari 13.4mm ke 8.8mm. Antara perbezaan yang benar-benar ketara yang tidak terdapat pada Ipad terdahulu ialah Ipad2 mempunyai Front-facing VGA Camera, Rear-facing 720p Camera,Gyroscope, New Case (optional) yang di pasang magnet dengan ciri permukaan microfibre dan HDMI output dongle (optional). Banyak lagi perkara yang boleh diulas namun saya akan mengulas di post yang lain sekiranya berkesempatan.

Sekarang saya sedang melakukan “housekepping” terhadap server-server di seksyen saya. Ini perlu dilakukan secara berkala atau saya menghadapi masalah nanti.

Tiket bas. Ini menjadi rutin mingguan saya juga. Tetapi saya belum mencari tiket bas untuk pulang ke kampung esok. Tambahan pula cuaca hujan. Pukul 9 malam! Sempatkah nak cari tiket sekarang dengan keadaan saya masih melakukan kerja. Malahan saya perlu mendapatkan 2 tiket, ini disebabkan adik saya juga hendak pulang ke Terengganu selepas menyelesaikan urusan beliau di sini. Harap-harap adalah.

Apa pun saya rasa telah panjang lebar saya menulis post di sini. Sampai berjumpa di post yang akan datang.

Sharingan Level 3 (-_-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan